Cosplay!

Cosplay är en japansk form av maskerad. I Japan innefattar det all sorts kostymering. I väst används begreppet främst om karaktärer med ursprung i japansk populärkultur.

Cosplay kan sägas vara anime och manga motsvarighet till hängivna Trekkies och Tolkienanhängare. Genom att sy en dräkt efter en karaktär som man tycker om och sedan bära den till ett konvent (mer om konvent i nästa inlägg) visar man sin uppskattning. Målet är att porträttera karaktären så gott man kan.

Oftast väljer en västerlänning att basera sin cosplay på allt som har med japansk populärkultur att göra. Majoriteten gör en dräkt baserad på anime, manga eller ett spel, men det blir mer och mer populärt att göra dräkter efter japanska musikartister. Majoriteten av asiatiska cosplayare låter någon sy upp dräkten eller så köper de den i speciella cosplaybutiker. I USA är uppsydda dräkter accepterade men just när det gäller tävlingar har man alltid ett övertag om man har gjort sin dräkt själv. Eftersom cosplay fortfarande inte är så stort i Sverige, och skräddare är ganska dyra, strävar de flesta efter att göra så mycket av sina dräkter själva.
Själv köpte jag min första cosplaydräkt, och det funkade jättebra! Jag kan inte sy så jag köper mina. Men jag ska börja på sykurs så det varar inte länge till ;)

Kommentarer
Postat av: Sabinaa-a@soclog

Sv; Japp, det var en person som ville att jag skulle rita av den till honom :p Näe, ingen kurenai ;)

2011-01-08 @ 09:57:57
URL: http://Sabinaa-a.soclog.se
Postat av: Linda

Wow fett nice cosplay OwO Om man söker Tifa cosplay på google finns det fett bra cosplayare som ser exakt lika ut som Tifa :D :D

2011-01-08 @ 10:29:50
URL: http://www.gamergirl.bloggplatsen.se
Postat av: pauo

har en röstning på bloggen! Ska jag ha långt eller kort hår ? RÖSTA!

http://pawolinas.blogg.se/2011/january/har.html#comment



BTW: jättefin bild ;D

2011-01-08 @ 14:13:37
URL: http://pawolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0